• (212) 488 0550
  • İletişim
  • Arama Yap
  • Site Haritası
  • Anasayfa
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI İSTANBUL / BAŞAKŞEHİR İstanbul Büyükşehir Belediyesi Akşemsettin Ortaokulu Atatürk Köşesi
  1. Anasayfa
  2. Rehberlik
Ders Çalışma Teknikleri

Ders Çalışma Teknikleri

NASIL DERS ÇALIŞMALIYIM ?

 Çalışmam gerekiyor, biliyorum ama çalışamıyorum.” “Kitap önümde. Ben kitaba bakıyorum, kitap bana.” 
“Dersin başına oturmak hiç içimden gelmiyor.” Bunlar zaman zaman birçoğunuzun düşündüğü, hissettiği şeyler. Çalışmaya başlamanın bireye zor gelmesinin çeşitli sebepleri olabilir: 
• Çalışmayı sevmemek 
• Çalışmak zorunda olduğu dersi ya da konuyu sevmemek, 

0 16.02.2015 2473

 

O zaman diliminde başka bir şey yapmak istemek, 
• Başarısızlıktan korkmak, 
• Kendine ait bir hedefi ve amacı olmamak, 
• Çalışmayı gerçekleştirebilecek ortama sahip olmamak. 
Bütün bunların üstesinden gelebilirsin. Yeter ki kararlı ol. Kendini kontrol et. 
Öncelikle çalışma ortamını düzenle. Düzenli bir çalışma ortamı öğrenmeyi kolaylaştırır ve ayrılan zamanın en verimli şekilde kullanılmasına olanak tanır. 
Çalışma ortamını (kendi odan ya da evde düzenleyeceğin bir çalışma köşesi) dikkatini dağıtacak nesnelerden arındır. Dikkatinin gözle kulak arasında bölünmesine engel olmak için TV, teyp, tablo, poster gibi eşyaları kaldır. Çalıştığın yerin havasının temiz, ısısının normal ve aydınlatmasının iyi olmasına özen göster. Masanı düzenli tut. Ders araç gereçlerini önceden hazırla. Çalışmaya başlamadan önce yiyecek, su, tuvalet, giyim ihtiyaçlarını gider. Çalışma yerinin masan olmasına özen göster. “Ben yatarak daha iyi çalışıyorum” diyerek kendini kandırma. 
Artık çalışmaya başlayabilirsin. Kararlı ol, masana geç ve çalışmaya başla. Hemen başla. Başladıktan sonra devamı gelecektir. Hedeflerini düşün. Bu hedefler sana çalışma gücü ve motivasyon verecektir. Sakın “İlham gelsin” diye bekleme. Önce çalış. Başarı arkasından gelecektir. Başarılı olunca ders çalışma isteğin artacaktır. 
Gerçek başarı, hayallerini ve isteklerini tanımlayıp onları gerçekleştirmek için çalışmakta gizlidir. Doğuştan getirdiğin kapasiteni değiştiremezsin. Ama var olan kapasiteni geliştirmek için çalışırsan, öğrenme düzeyini yükseltebilirsin. 

Çok çalışmak, saatlerce çalışmak demek değildir. Planlı çalışmak, her şeye zaman ayırmak bizi daha başarılı kılar. 
Kendine güven, engeller seni yıldırmasın. Kendine söz ver, verdiğin sözleri tut. Verdiğin sözleri tutunca da kendini ödüllendirmeyi unutma. 
                DİKKATİN ÇOK ÇABUK MU DAĞILIYOR? 
MİNİ ANKET 
Aşağıda sıralanan önermelere “evet” ya da “hayır” cevabını ver. 
• Çalışırken gereksiz ayrıntılara dalıyorum. Evet- Hayır 
• Öğrenmem gereken bilgiler çok zor ve karışık geliyor. Evet- Hayır 
• Duygusal sorunlarım var. Evet- Hayır 
• Önceki yıllardan eksiklerim var. Evet- Hayır 
• Amaçsız ve düzensiz çalışıyorum. Evet- Hayır 
• Sık sık hastalanıyorum. Evet -Hayır 
• Çalışma ortamımda beni olumsuz etkileyen uyarıcılar var. Evet Hayır 
• Bazı küçük sorunlar nedeniyle kafam karışıyor. Evet Hayır 
Bu mini ankete verdiğin cevaplarda “evet”ler daha çok ise, dikkatini toplamak konusunda zorlandığını söyleyebiliriz. Ancak unutma ki, kendine güvenini ve konsantrasyonunu bir gecede kazanman mümkün değildir. Doğaldır ki, sıkıntılar ve sorunlar yaşayabilirsin. Önemli olan bunları aşmak için neler yapabileceğini belirlemek ve kararlılıkla harekete geçmektir. 

 Çalışma Teknikleri

Öğrencilerimizin sınavı kazanamama nedenlerinden biri ´düzenli bir çalışma alışkanlığının´ olmamasıdır.

Düzenli çalışma alışkanlığı olmayan öğrenci,

Çalışma yerini rastgele seçer, sürekli bir mekan edinmez,

Çalışma zamanını düzensiz kullanır,

Çalışırken düşünce ve hayallere dalar gider,

Yatarak çalışır,

Televizyon seyrederek yada müzik dinleyerek çalışır,

Yavaş okur,

Dersi ezberler, önemli konuları ayırtetmesini bilmez,

Derste anlamadığını sormaz,

Ders tekrarlarını yapmaz, nasıl olsa bir kere çalışmış ve anlamıştır,

Uykusu geldiği halde anlamasada çalışmaya devam eder. Önemli olan anlamak değil kaç saat çalıştığıdır.

ÇALIŞMA ODASI AYARLAYIN

· Aynı yerde yapılan çalışma, kişiyi ortama alıştırır ve dikkatin dağılmasını önler. Eğer bir çalışma odanız yoksa, evin bir odasının uygun bir köşesini çalışma köşesi olarak ayarlayabilirsiniz.

· Oda ısısı normal olmalı (fazla sıcak veya soğuk olmamalı)

· Televizyon ve aşırı müzikten, afiş ve posterlerden uzak olmalıdır.

· Çalışma odası dikkatin dağılmaması açısından düzenli olmalıdır.

· Masada çalışınız, yatarak çalışmayınız. Yatarak çalışmak ciddiyetten uzak bir çalışma olur, aynı zamanda uyku getirir.

· Çalışırken mümkün olduğunca derse konsantre olunuz. Hayallerinizden ve birtakım sorunlarınızdan sıyrılın. (üniversite, kazandığınız hayalini kurabilirsiniz)

· Çalışma masanızın karşısına duvara, istediğiniz üniversite veya bölümü kocaman bir kağıda yazıp asınız. Bu sayede her gün onu görecek ve amacanızın ne olduğunu unutmamış olacaksınız.

ZAMANINIZI AYARLAYIN

Arkadaşlar, yaptığımız çalışma programı sizlere rehberlik edecektir. Bunun yanında, bireysel farklılıklar, ev ve aile durumu,okul ve dershane saatleri gözönüne alındığında sizin en çok verim aldığınız saatleri kendinize göre belirlemeniz de gerekir. Bunuda verdiğimiz çalışma programını inceleyerek kendinize göre ancak siz düzenleyebilirsiniz.

Buna göre,

· Gündüz yapacağınız çalışmalar 8-12 ve 16-18 arası yapılırsa daha iyi olur. Sabahları ve gece yatmadan önce kısa tekrarlar yapın. Bu tekrarlar hatırda tutma olasılığını artırır.

· Programdaki derslerin saatleri en rahat çalışabileceğiniz saatler olmalı.

· Bir saatlik çalışmadan sonra on dakikalık ara vermeli.

· Birbirine yakın dersleri art arda çalışmamalı. Günde 3 Farklı dersten fazla ders çalışmayın.

Aralıklı tekrarlara yer verin.

TEKRAR NASIL YAPILMALIDIR

· 45 dakika ders, 5 dakika tekrar, 10 dakika dinlenme

· Her gün akşam yatmadan önce 10 dakika tekrar

· 1 hafta sonra 20 dakika tekrar

· 1 ay sonra 30 dakika tekrar

· (Aynı Konu)

Günlük Tekrar Nasıl Yapılır

· Gün boyunca dershanede gördüğünüz veya çalışma saatlerinde çalıştığınız konuların tekrarı şeklinde olur.

· Yatmadan Önce Tekrar Nasıl Yapılır?

· Arkadaşlar uyku unutmayı azaltır. Bu nedenle uyumadan 15 dakika önce yapılan tekrarlar çok önemlidir. Bu tekrar, ayrıntıya girmeden, konu başlıklarını, formülleri, önemli özellik ve yorumları, test kitaplarındaki koyu harflerle yazılı bölümleri gözden geçirmek suretiyle olur. Bu sayede akılda kalıcılık sağlanmış olur.

Haftalık Tekrarlar Nasıl Yapılır

· Dershanede gördüğünüz konulara paralel bir çalışma uygulayın. Dersleri kesinlikle hocanızdan geride takip etmeyin. Hatta geçmeye çalışın. Bunun içinde haftalık tekrarlara ihtiyacınız olacaktır. Hafta sonlarında bütün bir hafta görmüş olduğunuz konuları derslere göre sıraya koyarak tekrarlayınız. Eğer unutulmuş yada hiç anlaşılmamış konular varsa derhal o konuya çalışın ki hocanız diğer hafta başka bir konuya geçince zorluk çekmeyesiniz.

Aylık Tekrarlar Nasıl Yapılır ?

· Aydan aya yapılan tekrarlardır. Bu tekrarlar sayesinde geçmiş konuları unutmamış olursunuz. Bu tekrarı genelde göz gezdirme ve soru çözme şeklinde yapabilirsiniz.

DERSİ EZBERLEMEKTEN ZİYADE ÖĞRENMEYE ÇALIŞIN

· Ezberlemek öğrenmek değildir. Ezberlenen bilgiler kısa sürede unutulur.

· Matematik ve Fen Bilimlerinde temel prensipleri öğrenerek bol bol problem çözün. Bu öğrenmeyi pekiştirir.

· Daha çok sözel bölüm için gerekli olan okuyarak öğrenmede, Tara, sor, oku, anlat, tekrarla yöntemini uygulayın.

· TARA: Konu hakkında bir ön fikir edinebilmek için,ana ve alt başlıklara, varsa şekillere ve koyu renkli yazılmış cümlelere göz atın.

· SOR: Ana ve alt başlıkların konuları üzerinde zihnen bazı sorular sorulur. ´Bu başlık altında ne anlatılmaktadır? Ne demektedir? Konunun hangi yönü kapsamaktadır? Gibi sorular oluşturulur.

· OKU: Konunun başına dönülerek ilk ünite okunur. Bu okuma sırasında daha önceki bölümde sorulan soruların cevabı bulunmaya çalışılır. Cevapları buldukça yazın. Ana fikirleri bulmaya çalışın. Genellikle paragrafın ilk cümlesinde ve varsa bölüm özetlerinde ana fikre yer verilir. ´Çoğunlukla, sonuç olarak, kısaca , her zaman´ gibi sözcüklerden sonra daima önemli fikirler bulunur.

· ZİHNEN ANLATMA : Ünitenin okunması bitince parça zihnen anlatılır. Önemli kavram, terim ve fikirler zihnen tekrarlanır.

· TEKRAR: Okunacak bütün bölüm bitince, bütün ünitelerin ana fikirleri, temel kavramlar, terimler ve ünitelerin birbirlerine bağlanışları, dikkate alınarak bölüm tekrarlanır. Hatırlanmayan ve gereken kısımlar yeniden okunur.

NOT TUTUN:

· Tanımları, benzerlikleri, farklılıkları, örnekleri, öğretmenin önemli dediği yerleri not edin.

· Ders çalışırken telefon görüşmesi yapmaktan kaçının. Hayır demesini öğrenin. Bunu söylerken arkadaşınıza ´Sana değil, isteğine hayır diyorum´ mesajını hissettirin.

DENEME SINAVLARI

· Deneme sınavlarını ciddiye alın.

· 3 saat bir işle meşgul olmaya kendinizi alıştırın. Ama bu iş futbol oynamak, televizyon seyretmek, gezmek, müzik dinlemek değil DERS ÇALIŞMAK olsun. Deneme sınavlarında 3 saat sıkılmadan oturup, soru çözmeye alışın.

· Yapılan deneme sınavı sonuçlarına göre, eksiklerinizi tamamlamaya çalışın.

YAPTIĞI PROGRAMA UYMAK İSTEYEN ÖĞRENCİ,

· Kesin bir amaç belirlemiş olmalıdır. (Üniversiteyi istiyor musunuz, yoksa dershaneye öylesine mi geliyorsunuz)

· Çalışmayı alışkanlık haline getirmelidir.

· Sorunlarından mümkün olduğu kadar sıyrılmaya çalışmalıdır.

· Televizyon alışkanlığı varsa bundan kurtulmaya çalışmalıdır.

· Unutmayın ki, en kötü plan bile plansızlıktan iyidir.

NASIL TEST ÇÖZMELİ?

· Çalışılan konunun pekişmesi için hemen ardından test çözmek gerekir. Pekişen konunun unutulmaması için de bol bol test çözmelidir.

· Kendinize göre bir test çözme tekniği geliştiriniz.

· Hızlı okuyun, anlayarak okuyun ve soruyu en kısa zamanda çözmeye çalışın.

· Test çözerken, bilinçli çözün, çözdüğünüz soru sayısını çoğaltmak için değil, aynı zamanda konuyu anlamak için de çözün.

· Çözdüğünüz her testi kontrol edin. Yapamadığınız soruların doğru cevabına baktıktan sonra, o soruya tekrar dönüp, bütün şıkları gözden geçirin. Yanlışı nerede yaptığınızı, cevabın niye o şık olduğunu anlamaya çalışın. Unutmayın ki, yaptığınız yanlışlar siz doğruyu öğretir. Hatta doğru sorulara bile dönerek doğru şıktan emin olun.

· Bu metot başlangıçta size zaman kaybı gibi gelebilir. Belki 20 soruluk bir testi uzun bir sürede çözebilirsiniz. Fakat bu test size, kontrol etmeden çözdüğünüz 100 soruluk bir testten daha büyük fayda sağlar.

· Test çözerken hiçbir zaman şıkların tamamını okumadan cevaplandırmayınız.

· Her testi çözerken saat tutun. Her soruyu kaç dakikada çözdüğünüzün farkında olun. ÖSSde ayrıca zamanla yarıştığınızı unutmayın.

· Soru çözmede pratiklik kazanmalısınız. Bunun içinde bol bol soru çözmelisiniz.

· Kendinize güvenin. Ancak kendine aşırı güven güvensizlik kadar tehlikelidir.

· Hiçbir zaman nasıl olsa biliyorum, nasıl olsa yaparım diye belli bir konuyu veya soruyu hafife almayın.

· Hızlı okumaya çalışın. Dersi ezberlemeyin. Çalışmalarınızı ve sınav sonuçlarınızı değerlendirin. Acele etmeyin. Konuları sindire sindire öğrenin.

· Planlı ve düzenli çalışma ve istemek başarının tek anahtarıdır.


 

 

İLGİLİ İÇERİKLER

6 Yaş Çocuk Psikolojisi

Bu yaşlarda çocuklar oyun çağının birçok özelliklerini...

16-02-2015

Çocuklarda Öz Saygı

Çocuğa öz saygı kazandırma, çocuğun öğrenme, sevme ve yaratma...

16-02-2015

Ders Çalışma Teknikleri

16-02-2015

Başarılı Olma Yöntemleri

Birey belki belli bir alanda her zaman başkalarını geçme gücünü...

16-02-2015

Veli Toplantılarının Önemi

Amaçları

1.Ailelere çocuklarının...

16-02-2015
Devamı >>
Geri Bildirim

İletişim

Adres:
İBB Akşemsettin Ortaokulu 5. Etap 1. Kısım Başak Mah. Yunus Emre Cad. No. 22 Başakşehir / İstanbul

Telefon
02124880550


e-Posta Göndermek İçin Tıklayın
MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.